Yhteystiedot

TIINA NIIRANEN

OULU

e-mail: tiina.niiranen(at)pp.inet.fi

twitter: https://twitter.com/TiinaNiiranen

facebook:
https://www.facebook.com/tiinatoimii

instagram:
https://www.instagram.com/tiinaniitipitii/

Blogin arkisto

Uusimmat kirjoitukset

Taidetta ja terveyttä

Perjantai 27.8.2010 klo 14:49 - Tiina Niiranen

Taiteiden Yöstä terveystyöhön

Eilinen meni TSL:n Oulun opintojärjestön mukana Taiteiden Yössä. Kiitos ahkeralle työryhmällemme: Tomi, Markku, Eero, Aila, Sari ja Sanna. Saimme hyvää kokemusta seuraavalle kerralle.

Alkuillasta kuulijoita musiikkisessiolle oli n. kolmisenkymmentä - välillä yleisönä tepasteli yksi sorsa. Loppuillan tulishow keräsi sentään viitisenkymmentä katselijaa. Lämpimät kiitokset myös muille esiintyjille: Ronja, Risto, Takalon Jukka, Miettusen Kari, Eero, Marita ja Pertti! Omalta osaltamme tarjosimme taidetta myös muutamalle syrjäytyneelle, jotka varmaan varsin harvoin  sitä kohtaavat nykytilanteessaan. Ottokarhin puisto lienee tähän myös potentiaalinen paikka.

Samaan aikaan, kun monipuolisesta kulttuuritarjonnasta on Oulussa nautittu monta viikkoa, putkahtelee tämän tästä uusinta tutkimustietoa kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksista - sekä yleisesti että työkykyyn. Hyvä näin!

Kuitenkin myös peruspalvelut on oltava kunnossa. Siinä Oululla on edelleen petraamista perusterveydenhuollossa. Tällä hetkellä keskusteluttaa esimerkiksi neuvoloiden keskitetty ajanvaraus. Onneksi minulla ei ole enää neuvolaikäistä! Itse olen saanut nauttia oman "neuvolatädin" puhelintunnista, jolloin lapsen akuuttiasia tuli hoidetuksi. Se, että palvelevan asiantuntijan saa kiinni, on mielestäni yksi laadun mittari. Valitettavasti Oulun Sote, tilaaja-tuottaja-mallin mukana, tuijottaa - vain ja ainoastaan- fyysisiin tehtyihin tuotteisiin. Siis toistan: TUOTTEISIIN. Ja niitä pitää olla paljon.

Myös terveydenhuollossa puhelinpalvelu on osa asiakastyötä - kuten tulee olemaan myös nettipalvelu. Vai onko tarkoituksena päästä samalle tasolle Soneran, Elisan ynnä muiden firmojen kanssa, joiden tavoitteena tuntuu olevan luoda järjestelmä, missä et missään nimessä tavoita ihmistä.

Paina ykköstä, kun haluat ihmeparannuksen, kakkosta, kun haluat kaukoparannuksen ja kolmosta, kun haluat molemmat - valitettavasti asiakaspalvelijamme ovat kaikki varattuja...voit kuitenkin jättää meille nettiviestin, niin käsittelemme asiasi.

Reseptien uusimiset ruuhkauttavat terveysasemia ja vievät lääkärin työpanosta. Okei, kyllä varmaan potilaat voisivat tuossa petrata - mutta - eikös reseptien uusiminen ole kuitenkin myös potilastyötä? Ei se ole eikä saakaan olla rutiiniluontoista. Sen sijaan, mistä sitä lääkärin ja henkilökunnan työaikaa voisi vähentää, ovat yhä lisääntyvät muut kirjalliset, tietotekniset hommat.

Potilaille pitää olla fyysistä aikaa, oli kyseessä sitten mikä terveydenhuoltoalan ammattiryhmä tahansa - mutta - potilastyötä on paljon myös se, mikä tehdään näkemättä potilasta. Sen takia se vaatii myös kunnollista potilaan terveyskertomukseen perehtymistä.

Palaankin taas mieliaiheeseeni: neuvolatoimintaan. Joku Kalevassa ihmetteli, miksi nuorille pitäisi olla oma neuvola. (Nuorteneuvolahan sulautetaan terveysasemille)

Itse asiassa menisin vielä pitemmälle: lastenneuvolan ja nuortenneuvolan lisäksi pitäisi olla myös seniorineuvola. Onhan meillä työikäisillekin työterveyshuolto. (siis kenelle on).

Eri ikäryhmillä on erityisongelmansa, joista ei mitenkään voi olla osaamista peruslääkäreillä laaja-alaisesti. Nuorilla murrosikään, ehkäisyyn, seksualisuuteen ja aikuiseksi kasvamiseen. Tutut kontaktit hoitavaan henkilökuntaan ovat silloin tärkeitä.

Ikäihmisillä taas on omat ongelmansa tai - mieluummin- ei vielä ole, koska niitä osataan ennaltaehkäistä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Taiteiden Yö, TSL:n Taiteiden Yö, seniorineuvola, neuvolakonsepti, asiakaspalvelu terveydenhuollossa